2013年5月27日 星期一

我的老師:Manette Adams 女士

 In year 2006-2007, I studied at Yale University as a special student at the graduate school. At that time, the Office of International Scholars and Students(OISS) helped us to match tutors with practicing English for free. My tutor was Manette Adams who was 80 years old.

By the reason of a conference in Minnesota this May, I arranged the trip to New Haven to meet her again. In the past, I promised that I would come back to see her soon. However, time flies. I don't have a chance to come to the US with an official reason. I was really afraid that I could not meet her again.

I was very happy to see her this time and she told me that she was 87 years old. She did not feel good with her body but she satisfied with what she has for her all life and she was so glad to see me. At my arriving, she just came back from the pool where she had water therapy. Then, she dressed very elegantly to make me see her gracious way.

I always remember that she wrote to me "Next month when you leave, there will be an empty place in my heart." She always occupies a place in my heart.

六年前在耶魯大學訪問一年時,那時學校國際中心,幫忙安排免費的英文一對一家教。Manette是我的家教老師,那年她八十歲。這次再拜訪她,她非常高興,但是身體已經不是很好了。期間,她希望我拿出相機合照,似乎希望留下個紀念。但是,因為其他事情,以及她更不舒服,也就作罷了。

但是,她為人處事的典範,我相信我會一輩子記住,也希望更多人知道。

Manette 的先生是耶魯大學神學院退休的教授,他們住在耶魯附近的一家養老中心,夫妻倆都非常溫文儒雅,待人親切。那時我向Manette學習時,有時是在耶魯大學裡的校友中心學習,或者有時直接到他們家。有時候,她會找報紙文章給我看,有時送我書,有時我們談論孩子的教育問題。後來,她也介紹朋友教我太太英文,那也是一對非常親切的老夫婦。在耶魯大學學習期間,那是我第一年在國外,遇到許多學習與生活上的挫折,但是有這些友善與親切的人,成為我收獲最多與印象最深刻的事。

有一次,我準備離開她家時,我的鞋帶沒有繫好。這位八十歲的老太太,雖然身軀本來就有些佝僂,但是立刻彎下腰來替我綁好。我每次看到教會的洗腳的儀式,我就會想到這一幕。這位老太太不會因為自己的年紀、地位,卻是這樣地願意幫助人,幫助我們適應環境,適應生活。



當時,我也因為在學習上有許多挫折,加上自己年紀比較大才出國,而且還是做學生,那時非常沒有信心。Manette還特定找了一本書給我,雖然那是一本童書。大意大概是一個新的小火車,第一次開始行駛,不知道自己是否能完成任務。途中別的火車拋錨,更多的旅客坐上這個小火車。這個小火車更擔心自己爬不上山丘、坡道,但是最後在別人與自己的鼓勵下: I trust I can. 就這樣反覆地自我鼓勵,最後小火車完成任務,帶著大家前往目的地。Manette針對我的問題,特別去找這樣的書,鼓勵我,我想再認真的老師,也不過如此了。而且她還只是一位義務的老師。

這次美國行,主要目的,其實也是希望再見上她一面。雖然美國沒有很遙遠,但是,六年晃眼過去,我一直沒有機會再去美國。這次我的會議是在美國中部,但是我還是一定要飛去東部,看上她一面,希望能讓她知道,我是多麼感謝她付出的一切與感激她的教導。

對於身體狀況,她似乎覺得隨時就會離開了。但是,她說她已經八十七歲了,已經很感謝有這樣的生活了,沒有什麼不滿足的了。她有三個非常傑出的子女。我想她是我永遠的典範。





沒有留言: